معرفی نقاط گردشگری لرستان قسمت اول

اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، آپارات

.
اطلاعات کاربری
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

جاذبه‌های گردشگری در استان لرستان

(قسمت اول - خرم آباد و بروجرد)

 



استان لرستان یکی از استان های غربی ایران است. استان لرستان سرزمینی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که بین ۴۶ درجه و۵۱ دقیقه تا ۵۰ درجه و۲۲ دقیقه عرض شمالی در کوههای زاگرس میانی واقع شده‌است.اشترانکوه با ۴۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است و پست‌ترین نقطه در جنوبی‌ترین منطقه استان با ارتفاع ۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.جاذبه های گردشگری این استان را می توان در سه گروه طبیعی، تاریخی و فرهنگی جای داد.

نقاط تاریخی و فرهنگی

لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است که می‌توان آن‌ها را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد. یافته‌های پیش از تاریخ لرستان، بیشتر شامل نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌های غارها، سفالینه هاو اشیای مفرغی هستند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، نخستین ساکنان در مناطق مرکزی و غربی لرستان سکونت یافتند. در این استان، بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.


نقاط دیدنی شهرستان خرم‌آباد
 

فلک الافلاک : بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی، در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده‌است.
سنگ نوشته : در مرکز شهر خرم‌آباد و ضلع شرقی خیابان شریعتی واقع شده‌است.
گرداب سنگی : در غرب شهر خرم‌آباد درکنار میدان بنای مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی که بصورت مدور دور تا دو چشمه‌ای فصلی احداث شده‌است.
مناره آجری : از یادمان‌های ارزشمند دوران ساسانیان، بنائی است استوانه‌ای شکل که در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد واقع شده‌است.
پل شاپوری : پلی است به یادگار مانده از دوران ساسانیان که در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد واقع شده‌است.
مقبره باباطاهر : در مرکز شهر خرم‌آباد و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک و در کنار خانه قدیمی آخوند ابو مقبره باباطاهر قرار دارد.
مقبره شجاع الدین خورشید : این مقبره در شهرستان خرم آباد واقع شده‌است.
پل آجری : پلی است باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد وبرروی رودخانه گلال واقع شده‌است.
کاروانسرای گوشه شهنشاه : از آثار باستانی شهرستان خرم آباد است.
آسیاب گبری : این بنا در قسمت جنوب شهر خرم آباد و در محله حسین آباد واقع شده‌است.

گرداب سنگی

 یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان در شهر خرم‌آباد است. گرداب سنگی در مرکز شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیمی شهر در کنار میدان تختی واقع شده است. بنای گرداب سنگی دایره‌ای شکل است و به دور چشمه‌ای با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شده است تا آب خارج شده از چشمه را ساماندهی کرده و سپس از طریق کانال آب چشمه را به نقاط مختلف شهر باستانی شاپورخواست منتقل کند.چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر است. بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است. این بنادر تاریخ ۱۸مرداد۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

پل شکسته خرم آباد



پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری طاقِ پیل اِشکِسَه گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد. پلی که قرار گرفتن آن در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب خرم‌آباد بهانه خوبی برای گردشگر پذیر بودن آن به شمار می رود. 
طاق پیل اشکسه با 300 متر طول سالیان دراز مهم ترین عامل ارتباطی غرب استان لرستان (طرهان) به شرق این استان و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌است. این پل بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حضار فقط ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده‌است. چشمه طاق‌های پل به صورت جناقی ساخته شده اند و پایه‌های پل و موج شکن های آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌ اند.
اگر این پل را از نزدیک ببینید، می توانید مصالحی مثل قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و لاشه سنگ های چشمه، ملات گچ و ساروج را ببینید که در کنار هم چنین بنای عظیمی را به وجود آورده اند. کف این پل با سنگ های بلوک قرمز سنگفرش شده است که در اثر فرسایش آب زوایای خود را از دست داده اند و شکل مسطح و نرمی پیدا کرده اند.


نقاط دیدنی شهرستان بروجرد

مسجد جامع بروجرد : این بنا در خیابان جعفری شهر بروجرد واقع شده‌است.
مسجد سلطانی بروجرد : ازجمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان مسجد امام بروجرد (سلطانی سابق)است.
امامزاده جعفر بروجرد : این بنای مذهبی وتاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع شده‌است.
روستای ونایی
گردشگاه تپه چغا
گردشگاه گل دشت
امامزاده دوخواهران
تنگه گپرگه : واقع در شمال غربی شهر بروجرد.
پارک سماور   

 

مسجد جامع

مسجد جامع بروجرد، از قدیمی‌ترین و پیرترین مسجدهای غرب کشور و از اولین مسجدهای ساخته شده در کشور عزیزمان، ایران است. این مسجد کهنسال که به مسجد جمعه هم معروف است، در خیابان جعفری شهر بروجرد آرام ایستاده و با وقار خاصی، بازدیدکنندگان خودش را در آغوشش پذیرش می‌کند. جالب است بدانید با این‌که این مسجد در قرن دوم و سوم قمری ساخته شده، اما بعد از آن در دوره‌های مختلف بازسازی و ترمیم شده است. بخش قدیمی‌تر این بنا، گنبد‌خانه‌ی آن است که بر اساس شواهد محلی و تاریخی و معماری، پیش از تبدیل شدن به مسجد، آتشکده‌ای بزرگ بوده است. مسجد جامع بروجرد هم ویژگی‌های معماری اسلامی و هم معماری باستانی ایرانی (ساسانیان) را به بازدیدکنندگان نازنین‌اش نشان می‌دهد. شما در بازدید از این مسجد منحصر به‌فرد شاهد دیدنی‌های زیادی خواهید بود که یکی از آنها «منبر چوبی» 9 پله‌ای مسجد است که بسیار هنرمندانه طراحی و ساخته شده است.

 

تپه چغا سرخه



چغا یا چغا‌سرخه، تپه‌ای آتشفشانی و دیدنی در غرب شهر بروجرد است. این تپه‌ی قشنگ و دلربا به خاطر ویژگی‌های خاص و زیبایی و طراوت، از جاهای دیدنی و پربازدید بروجرد محسوب می‌شود. چغا، در فصل‌های سبز، انباشته از گیاهان کمیاب وحشی می‌شود و هر‌گاه برای دیدن این تپه بروید، حتماً با سنگ‌های آتشفشانی جالب برخورد خواهید کرد. تپه‌ی چغا در کنار جاذبه‌های دیگر شهر بروجرد، می‌تواند لحظات خوشی را برای بازدیدکنندگان و میهمانان خود فراهم آورد.

مطلب ارسالی از alidonga




:: موضوعات مرتبط: +تاریخی تفریحی , گردشگری , ,
:: برچسب‌ها: خرم آباد , گردشگری , بروجرد , گرداب سنگی , مناره آجری , لرستان , مسجدجامع , چغا , پل شکسته , آثار ملی , افلاک ,
:: بازدید از این مطلب : 8440
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
ن : علی طهماسب پوریان
ت : 14 شهريور 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی